Od januára sa mení spôsob komunikácie s daňovým úradom

Od januára sa mení spôsob komunikácie s daňovým úradom

Pandémia značne ovplyvnila celkovú komunikáciu úradov a verejných inštitúcií, ktorá sa presunula, respektíve postupne presúva do online oblasti. To znamená, že úrady už nie je potrebné navštevovať tak často a veľa vecí dokážete vybaviť z pohodlia domova, či už cez internet alebo telefonicky. Zdá sa, že tomuto trendu sa prispôsobil aj daňový úrad, hoci história je omnoho dlhšia.

Od 1. januára 2022 by malo dôjsť k spusteniu obojsmernej elektronickej komunikácie medzi daňovým úradom a daňovými subjektami. V skutočnosti však už táto zmena bola avizovaná v roku 2015, no obojsmerná elektronická komunikácia začala až v roku 2016 a to len v oblasti spotrebných daní. Neskôr sa pridala obojsmerná elektronická komunikácia aj pre oblasť hazardných hier a správnych konaní, no doposiaľ stále nie sú pokryté všetky oblasti a komunikácia medzi daňovým úradom a väčšinou daňových subjektov stále prebieha v “papierovej” forme.

Zmenu v komunikácii avizovala Finančná správa, ktorá sa obojsmernou elektronickou komunikáciou zaoberala doposiaľ, no od 1. januára 2022 bude táto komunikácia spravovaná portálom slovensko.sk.

Elektronická komunikácia s daňovým úradom je však “jednostranne” povinná takmer pre všetky daňové subjekty. Daňové priznanie podávajú elektronicky všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri a taktiež všetky fyzické osoby - podnikatelia, ktorí podávajú daň z príjmov a samozrejme k tomu patria aj ich zástupcovia. Pokiaľ teda máte spoločnosť s ručením obmedzeným alebo ste živnostník, viete, že táto povinnosť sa vás týka už od roku 2018.

Obojstranná elektronická komunikácia tak bude zabezpečená práve cez Ústredný portál verejnej správy, čo je portál slovensko.sk. Pre túto komunikáciu je potrebné si aktivovať elektronickú schránku na portáli, ale aj notifikácie o doručení novej správy buď na email alebo cez sms. Ak nebudete mať schránku aktívnu, rovnopisy elektronických dokumentov dostanete poštou. Pre aktiváciu schránky pripravuje finančná správa inštruktážne videá, ktoré by mali byť čoskoro dostupné. 

Elektronické doručenie dokumentov bude ekvivalentom k doručovaniu do vlastných rúk. Prijatím, respektíve vykonaním prijatia v elektronickej osobnej stránke daňového subjektu, bude dokument považovaný za doručený. Aby však nedošlo k zavádzaniu zo strany daňového subjektu alebo vyhýbaniu sa doručenia, existuje fikcia doručenia. Tá je upravená na dĺžku trvania 15 dní, pričom posledným dňom sa dokumenty budú považovať za doručené aj v prípade, že daňový subjekt nepotvrdí prijatie v osobnej schránke. Táto fikcia platí aj v prípade, keď sa daňový subjekt o doručení nedozvie.

Na túto zmenu je potrebné sa pripraviť vopred, aby vás následne neprekvapili problémy s elektronickou komunikáciou zo strany daňového úradu a veríme, že tentokrát sa projekt obojsmerne elektronickejj komunikácie spustí bez problémov.

Páči sa Vám obsah stránky?

Prihláste sa k odberu novinek.

spracovaním osobných údajov